PPL-A Flygcertifikat

Att skaffa flygcertifikat

Flower

Skolan än så länge

Jag hade tänkt skriva lite då och då om hur det har gått med pluggandet men jag har inte haft tid än så länge, så jag tänkte försöka summera vad som hänt fram tills nu.

08-10-02 Upprop

En mjukstart utan någon igentlig undervisning. Det var tänkt att vi skulle fått våra böcker idag, men tyvärr hade dessa precis trillat in för uthämtning och det fanns ingen här som kunde plocka upp dom. Ett kortare välkomnande blev det i alla fall och det bestämdes att böckerna skulle finnas för uthämtning på lördag (08-10-04) kring klockan 12, tack Bertil =D

08-10-04 Böcker

Första igentliga texten jag pläntat ner på papper idag. Det var en större samling böcker att släpa hem på. Det vi fick med var:

  • Böcker
    • JAR-FCL Elevhandbok (PPL(A) Flygplan)
    • Luftfartyg Generell
    • Bestämmelser för Radiotelefoni
    • Flygningens Grundprinciper
    • Meteorologi
    • BCL-T Bestämmelser för Civil Luftfart Trafikregler
    • Luftfartssystem och Flygoperativa Procedurer
    • Människan i Luften
    • Navigation Prestanda & Färplanering ink. Navanteckningar
    • 1000 Frågor
    • 1000 Svar
    • Bilaga till 1000 Frågor
    • Flyghandboken
  • En KSAB reklam katalog
  • Pilot Logbook
  • Jeppesen Flightcomputer + svensk översättning
  • Nav skiva
  • Färdplanspapper (KSAB Driftfärdplan – VFR)
  • Karta 1:500 000
  • Karta Stockholm TMA 1:250 000
  • 2 CDskrivor som tillhör boken radiotelefoni

Eftersom jag hade beställt ”hela kittet” så fick jag också en liten ”flygkalender”…

Allt eftersom jag har läst så har jag försökt skriva ner vad jag hittat och tänkte kanske skriva över lite av detta hit också, även om det kanske kan kännas lite pinsamt dumt ibland,,, men jag ska försöka att skriva över lite i alla fall.

Första boken, eller häfte, för rakning blev Elevhandboken, dock han jag bara läsa i 40 minuter i allt material och han bara avverka 18 sidor. Vet inte om det är tänkt att man ska bläddra i den först, men så blev det i alla fall.

Elevhandboken berättar bland annat att det är säkrare att flyga privat än att köra motorcykel, den poängterar också att det är JÄTTEVIKTIGT att man rapporterar alla störningar man upplevt, kan kännas självklart men det står så i alla fall. Texten följs av en bild på ett plankat som läser

RAPPORTERA MERA
för Din och andras
säkerhet

Detta följs av lite olycksstatestik, fast siffrorna känns rätt gamla, de är tagna från 77-86, d.v.s. siffrorna är lika gamla som jag eller äldre. Det berättas dock att de 3 vanligaste haverier med dödlig utgång är att piloten:

  • Inte har följt instruktioner
  • Tagit på sig mer är han klarar
  • Fortsatt med VFR när värdet gått över till IMC (IFR väder)

Siffrorna tycker därför på att de vanligaste olyckorna är för att piloten inte gjort som han/hon blivit lärd. Däremot kanske det bör nämnas att det är lätt för mig att sitta på marken i början på en kurs och dömma andra, som inte satt lika lung och stilla som jag gör nu.

Efter en större mängd tabeller och statistik (kändes det som) var orken slut för denna dag.

08-10-05

Mer läsning idag, tänkte försöka hålla mig lite före lektionerna så jag dels kan vara en viktigpetter och dels veta vad jag inte förstår så jag kan fråga, men det är ju rätt skojj att sätta lärare på plats…

Elevhandboken fortsätter att ge en crashcourse i flygplan, där nollmotstånd och inducerat motstånd nämns. Genom modellhelikopter hobbyn, och ”Tomtens” tjatande från sin egna utbildning så är dessa begrepp inte nya. Kanske ska nämnas att jag sätt en del amerikanska videos om PPL också, så en del saker har jag redan fått en lätt intro till. Tänkte i alla fall plentra ner vad boken ville berätta.

Nollmotståndet ökar när farten ökar medans det inducerade motståndet minskar. Det är denhär effekten som ger ett plan sitt bästa glidtal (tror jag i alla fall…)

På annat håll har jag fått in en del engelsk terminologi som jag tänkte försöka skriva ner översättningar på allt eftersom, … och tänk på att jag inte skriver just detta för att lära andra, utan för att jag själv ska komma ihåg,,, så det kan kännas lite pinsamt ibland om någon läser :P…

Waketurbulance heter i alla fall Ändvirvlar på svenska.

Sedan nämas det lite vinklar, anfallsvinkeln (jag råkar nästan alltid kalla den attackvinkel) och bladvinkel har jag redan kommit i kontakt med genom R/C hobbyn, däremot har det tillkommit både banvinkel och tippvinkel här. Nu är det så att tippvinkeln nog är det jag kallar för bladvinkel… Kanske ska försöka få in en bild här också, men en förklaring skulle i alla fall kunna låta såhär:

  • Anfallsvinkeln är vinkeln mellan luftströmmen och vingens korda
  • Tippvinkeln är ”attitydvinkeln” i det vertikala planet
  • Banvinkeln är skillnaden mellan anfallsvinkeln och tippvinkeln

Oklart om detta är helt rätt, men det märker jag när det ämnet pågår, borde ligga under ”Flygningens grundprinciper”.

Snedanblåsningsvinkeln är anfallsvinkelns motsvarighet sidleds.

08-10-06

Bara läst lite i boken, inget direkt att kommentera idag. Ser fram emot imorgon då första ”riktiga” lektionen börjar.

08-10-07

Börjat dagen med att kolla lite på Oxford Aviations material för PPL och blädra lite mer i ”Luftfart Generellt”. Sedan var det iväg till lektionen där materialet tyvärr var precis detsamma som jag började dan med att titta på, Oxfort Aviation för PPL… men kul var det ändå :) Måste och komma ihåg att kolla mer på de olika flygplanskroppskonstruktionerna, typ fackverkskonstruktion kontra skalkonstruktion.

Vi fick våra medlemsnummer idag också, och nyckel till klubbstugan och hangaren :)

Camberflaps = klaffar som ändrar sin korda

08-10-08

Klaff på vingens framsida kallas Slats.

Stabilisator och höjdroder i ett kallas stabilator.

Som vanlig har jag också fortsatt läsa i boken, idag handlade det mestadels om brännslesystem och elektroniksystem.

Boken listar ett par av de större strömförbrukarna ombord där startmotorn, enligt dom, kan dra iväg på en 125A.

Det som var nytt här var att alternatorn kräver ström för att fungera, den drar c.a. 2 amp i så kallad magnetiseringsström.

08-10-09

Börjar bli lite trött på alla felstavningar och ibland udda gramatik i boken (Luftfart Generellt), t.ex. Det finns en innehållsföretäckning för kapitlet Flygmotorlära, denna finns på sida 27. Punkt ett i indexet är ”Kolvmotorer…… sida 26”. Det är alltså sidan före indexet… skulle stå 28… liten petig detalj, men i längden är det jobbit, känns inte som om den korrekturlästs så noga… (jag ska dock inte gnälla på stavningen eftersom jag själv stavar som en kratta… och ”sär skriver”)

Idag ville boken/oxford berätta om brandsäckare. Har kunnat vad de olika klasserna innebär, men det har dock förfallit så jag tänkte skriva ner dom här så jag inte glömmer bort.

  • Klass A – Organiska material, t.ex. trä/papper/tyg. Dessa brinner genom en glöd och måste släckas med ämnen som både tar bort branden och som kyler
  • Klass B – Brand i bränbara vätskor, fettor o.s.v. Brinner utan glöd med låga
  • Klass E – Elektronikbränder

Sedan kom det en introduktion till olika motortyper:

  • Kolvmotor
  • Turbinmotor
    • Turbojet
    • Turboprop
    • Turbofan
    • Turboshaft (heli)

Sedan handlade det om förgasare.

Ledsen att det inte är så mycke info här, vill lägga mig snart men vill ändå få ut vad jag läst, så jag kan titta tillbaka senare :P

När lektionen började snudda på bromser berättade Pedro hur man, i grova dra,  gör om t.ex. en av bromsarna inte fungerar när det är dags att stanna. Man ska använda rodret för att kompensera att ena hjulet får rulla fritt medans det andra försöker stanna in, inget konstigt men det var i alla fall det han berättade här =D.

Termer

  • Spats – Kåpan som sitter kring hjulen för att ge dessa bättre aerodynamik
  • Jazzdämpare kan användas för att få bort hjulvobbling fram
  • Creep – Tyre slippage
  • Detonation (Pinking) heter vist Spikning på svenska.
  • Cowl flaps – spjäll

08-10-10

Tändsystemets uppbyggnad. Primärspolens funktion (Kupé/Kontakt och effektförstärkning), sekundärspolens funktion (indirekt tändstiftet), samt ”The Impulse Coupling”

Nu ska jag dra och nanna för idag, ska se om jag hinner/orkar skriva in mer imorgon, eller någon annan dag…

Utöver teorin så har jag varit hos läkaren i onsdags (08-10-15) och skickat in elevtillståndsansökan, undrar när man ska betala för den, best att kolla så de inte tycker att jag ska skicka in pengar innan…

Comments are closed.