PPL-A Flygcertifikat

Att skaffa flygcertifikat

Flower

Meteorologi

Sitter och pluggar förbrilt inför skolprovet imorgon. Känns lite tungt att det är 1000 frågor och att det ändå inte går bra… Har haft totalt fel uppfattning om varm-/kallluftmassor.

Luftmassor

Varmluftmassa Kallluftmassa
Skiktning Stabil Labil
Sikt på låg höjd Disigt God sikt
Molnslag St, Sc Cu, Cb
Nederbördstyp Duggregn, kornsnö Regnskurar, hagel, åska
Turbulens Termisk
Vind Byig

Tabellen är tagen ifrån KSABs meteorologibok igentligen men nu har jag den i skallen. Har tänkt fel hela ***** tiden, så har strukit över alla svar i 1000 frågor jag gjort om väder och ska börja om för jag vet att majoriteten är fel.

En varmmassa är stabil eftersom den kyls ner underifrån vilket ger dålig sikt men det gör också att hävd luft stannar. Inversion ger stabil luft.

Dimma

Nästa problem jag har haft är de olika dimtyperna men nu tror jag att jag fått rätt på dom, hoppas jag kommer ihåg rätt bara…

Advektionsdimma

  • Rörelse, blåser
  • Varmare luft som kommer in över kallare mark
  • Kan ligga i flera dagar
  • Stor horisontal utsträckning
  • 2000-3000 fot höga, men kan även bli uppåt 5000 fot.
  • Kan även komma efter en varmfront

Strålningsdimma

  • Stilla luft som kyrls av marken
  • Lokala ”tussar” av dimma som inte behöver komma samtidigt
  • Normalt inte över vatten
  • 500-1000 fot höga

Frontdimma

  • Kommer av nederbörd från en front, om jag förstått det rätt?
  • Typiskt framför en varmfront

Orografisk dimma

  • Kommer p.g.a. hävning, t.ex. Fohner

Moln

Bara för att jag ska komma ihåg, jag råkar ibland byta plats på de första två (efter SKC).

  • SKC (Sky Clear)
  • FEW (1-2/8)
  • SCT (3-4/8)
  • BRK (5-7/8)
  • OVC (8/8)

Fronter

Sedan är det domdär jäkla fronterna, men nu tror jag att detta börjar bli rätt också.

  • Varmfront = Lågtryck

Tror jag i alla fall…

Vindar

Friktionsskiktet

Ökad friktion = lägre fart = mindre coriolis = lägre gradtal.

  • Över land -30° 50% fart
  • Över vatten -10° 70% fart

Annat löst som jag borde komma ihåg

  • Markvind mäts 10m (30ft) upp i luften som 10 minuters avg.
  • Katabatiska vindar är då det stiger kring kanterna på en dal och sjunker ihop i mitten
  • Anabatiska vindar är då det stiger ifrån mitten på en dal och sjunker på kanterna
  • Geostrofiska vinden går parallellt med isobarerna

1000 Frågor

Nu ska jag ta och göra om lite 1000 frågor och se om jag har fattat rätt nu…, sedan är det sängen som gäller

Comments are closed.