PPL-A Flygcertifikat

Att skaffa flygcertifikat

Flower

Blåst på bedömning

Idag var det blåsigt, 16 knop som låg nästan i banan… Lite mer turbulens än vad jag tycker om, så ett bra tillfälle att öva och att vänja sig :)

Vi körde lite VOR och NDB navigering med blandad framgång, idag var jag rätt upptagen av att hålla maskinen på rätt köl… Men vi kom ju hem i alla fall…

Ute på sträckan var det inte helt lätt att hålla varen höjd eller kurs… Mer övning :)

Efter vinglandet körde vi lite nödlandningsövningar och lyckades missa att jag hade ett flygfält framför mig, dock i medvind… Så jag fortsatte att sikta på åkern som jag nog inte hade nått fram till…

Tillslut så var det hemgång vilket avslutades med 2 bedömningslandningar… Blir till att öva mer på det…

När vi anslöt medvinden föreslog Martin att vi skulle byta tank, JÄ***R, höger tank pekade starkt rakt på en fet nolla, snabbt byte… Annars hade det nog inte blivit två varv… Efter flygningen tankade vi 100 liter… och höger tank var TOM… Vi anslöt medvinden på det som guppade i flottörshuset =/

Till nästa gång ska det bli bättre höjdhållning och att kolla lite då och då på soppatanken.

I sin helhet är jag nöjd med dagen, fast det kunde varit bättre :) Kul att ha upplevt :), så höjd och tankbyte…

23,5 totalt, fortfarande 0,8 EK :) dock 68 landningar :)

2 Responses to “Blåst på bedömning”

  1. april 22nd, 2009 at 08:08

    Tommy says:

    Är bortskämd med cessnan där jag slipper tankbyte.
    Måste komma ihåg detta när jag skall flyga PA28 i framtiden.

  2. april 22nd, 2009 at 12:11

    Sven says:

    Mm, jag vet inte riktigt hur man ska komma ihåg att tänka på det när man flyger utöver att skriva ner tankbyte på kartan, några tips?… Jag saknar också ”OFF, BOTH, LEFT, RIGHT” :)