PPL-A Flygcertifikat

Att skaffa flygcertifikat

Flower

Rekognisering för nödlandning

Tyvär ingen film eller foton idag… men det får gå ändå :)

Det här var andra passet med Martin och även den här gången handlade det om nödlandningar, fast under förutsätningen att motorn fortfarande fungerade…

Passet började med att vi lämnade via Kyrkan och fortsatte bort förbi Åkersberga mot Norra Ljusterö. Här borta började vi leta efter landningsbara fält ifrån ~1000 fot för att sedan passera på ca 600 fot (blir drygt 500 över marken) för att sedan göra ett trafikvarv kring det.

Finns inte så mycket att säga om passet, var skojj och lite nytt men jag tycker det gick bra :) Det ända läraren kommenterade var om att när jag fattat ett beslut lägger jag fram en utläggning om varför och vad jag vill göra och sedan frågar om det är rätt, han tyckte att resoneringarna var bra men att när jag kommit fram till något så borde jag göra det direkt och om något lägga fram det som fakta/ett påstående som ”nu svänger jag mot Masten och stiger till 1200 fot”… Typ… Känner igen det där lite ifrån Västerås… Ska bli bättre nästa gång :)

Just, när vi var vid Masten och svängde mot Kyrkan så ska man ju rapportera detta, vilket jag gjorde… men råkade påbörja att säga Osten istället för Olle… men kom ju på migsjälv efter O-s typ, tror jag igentligen var påväg att säga Oscar, har tittat lite på radio på engelskan hemma… Ops, men det löste ju sig och jag började om och fick det rätt… Att fela är mänskligt men att förlåta är gudomligt, och jag förlåter migsjälv :)

På återseende, nästa pass borde vara nav kring Bromma CTR :)

One Response to “Rekognisering för nödlandning”

  1. maj 7th, 2009 at 07:33

    Tommy says:

    Jag förstår inte riktigt varför, men visst blir det lite blackout i huvudet när man skall prata i radion.

    Det är bara att träna bort, säger dom :-)