PPL-A Flygcertifikat

Att skaffa flygcertifikat

Flower

EK nav 2 och bedömningar

Yessss, en EK nav till ;)

Denna gång var det dags att flyga samma sträcka som sist, fast solo och åt andra hållet. Generellt så är jag nöjd, det andra tänkte jag berätta om nu :)

Rullade bort till tankningsanlägningen där Martin fick komma och möta mig då jag inte hunnit hämta upp nyckeln än… Sedan bar det iväg mot upställningen.

Planen var att ev flyga in i sthlm TMA ett tag så jag rattade in deras frekvens på standby, men missade helt att ratta in kommande VOR och NDB frekvenser… Varvet skulle gå från Kyrkan till TEB VOR, Vaxholm K:a/slott, Tyresö slott, Tullinge flygp., COR NDB till Stäksön för landning.

Första missen var att jag missat att ställa in VORen för TEB. Sedan ville inte VOR en leka med mig så jag satt med den ett tag och hade samtidigt fullt upp med att flyga för det var lite skumpigt… Hade missat att vrida upp nav ettans volym… Så fort jag vridigt lite på den hoppade den igång, hade lyckats hålla kursen hyfsat och var inte så långt off och så tycktr klockan att jag nog skulle vara framme snart. Mycke riktigt hoppade VORen snart över till FROM och det var dags för nästa kurs, mot Vaxholm.

Lyckades inte jättebra med att ta upp radialen men lyckades komma rätt i höjd med Svinninge, var vid jag kände mig lite förvirrad så jag tog ett par var på platsen medans jag orienterade mig igen…

När jag var helt säker på min position var det dags att roppa upp Stockholm Kontroll för mitt äventyr in i kontrollzonen. Efter att få order om att vänta i okontrollerad luft så gick det någon (kanske 2-3) innan det trillade in en transponderkod på radion, efter mer väntande roppade dom upp om något annat och jag vart osäker på om det betydde att jag var klar in, så jag frågade och fick ett mysko svar tillbaka, ska ta mig en funderare om det när jag är hemma sen… Men då tyckte jag att det blev mysko så jag roppade upp dom igen och sa att jag tänkte sjunka till 1500 fot isället och fortsätta i okontrollerad luft och jag sa tack, det tyckte dom var okay och sa hejdå, så det blev inte någon flygning i TMA idag…

Kom bort till Tyresö och började komma in i klockningen igen, hade inte hunni med att lämna positionsrapport förens jag nästan var framme vid slottet, hade varit rätt mycke med att bara flyga och pilla VOR och sedan lista ut vart jag var, men nu började det bli lite flyt i alla fall :) hände inte så mycke mer innan jag landade, var lite hoppigt på 1000 ft men det löste sig. Jag fick beröm för den blåsiga landningen av två som satt och tittade på när jag parkerat på gräset och kommit till stugan. De värmde rejält för jag var inte helt nöjd :)

5-10 minuter rast och sedan bar det av igen, för EK bedömningar, första kändes inte bra för jag var inte van vid så mycke motvind, så det blev ett pådrag… Better sate then sorry… Dom övriga var okay men sista varvet var det glapp i radion så jag hörde inte att det var inkommande trafik som anslöt en halv medvind framför mig… Läskigt men jag såg dom i tid i alla fall men tyckte att det varlite tight så han fick landa medans jag beskådade Barkarby ifrån 1000ft över banan, blev sista varvet dock.

Har skrivit en anmärkning om det i alla fall… 1 timma och 10 min tog nav rundan och 30 min tog studsarna, 5st :).

Jag är grymt nöjd med dagen om man bortser ifrån att de inte blev ett besök i TMA att jag strulade med VORen i början, men grymt kul var det och 2 timmar till boken blev det :)

Har lite filmsnuar jag ska försöka ladda upp sen, men hinner inte ikväll, ska försöka på onsdag kväll :)

One Response to “EK nav 2 och bedömningar”

  1. maj 11th, 2009 at 05:27

    Tommy says:

    Intressant läsning. Svårt att föreställa mig hur mkt det är eftersom jag inte kommit så långt än i min utbildning.

    Bara att läsa och lägga på minnet.

    Kul att någon av oss får flyga dessa dagar i alla fall….