Instrumentpass
Igår var det en helt underbar dag att flyga, speciellt med Tisdagen färskt i minnet :P…
Det blev 3 sträckor instrumentpass, Barkarby-Skavsta, Skavsta-Vängsö och Vängsö-Barkarby. Skavsta blev enligt STAR (STandard Approach Route) och NDB+ILS. Vängsö blev en bedömning, dock hjälpte Sven till med att vinglida lite…
Ska se om jag kan skriva mer sen, nu är det jobbet som gäller :P… blev i alla fall 1.8 blocktid :)
This entry was posted on torsdag, augusti 20th, 2009 at 07:04 and is filed under PPL-A skolning. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. Both comments and pings are currently closed.
augusti 20th, 2009 at 08:09
Tommy says:Låter härligt.
Skall bli kul att flyga lite instrument senare med STAR och liknande. Men det är väl ett tag kvar…
augusti 20th, 2009 at 08:58
Sven says:Äh, det kommer snarare än du tror… Det är sjuk kul men det är tröttsamt, för kroppen säger en sak och instrumentet säger en annan, speciellt om du tappar dina direkt instrument (horisontgyrot och kursgyrot…, elevhandboken kap. 21)… Att hålla kursen med svängindikator, höjd/fartmätare och magnetkompass är inte kul, jag hatar kompassen :D, lättare att skita i den och koncentrera sig på svängindikatorn,, kanske inte helt rätt… men lättare :P…
augusti 20th, 2009 at 11:24
Tommy says:Mm… om man tappar de instrumenten kan jag tänka mig att det blir riktigt lurigt…
Det blir spännande… kanske får testa i simulatorn hemma och leka med instrumenten lite för att prova…
augusti 20th, 2009 at 12:00
Sven says:men du tappar stressen om du sitter i simulatorn, och så blir du inte lurad av örat…
augusti 21st, 2009 at 05:38
Tommy says:Nej, men borde var enklare att testa grunderna där. För att sedan känna på verkligeheten…
nja, jag bara spånar lite :-)
augusti 21st, 2009 at 06:45
Sven says:det är dock sant, kan vara bra att få ”känna på” innan man sätter sig i maskinen :P