PPL-A Flygcertifikat

Att skaffa flygcertifikat

Flower

Divert!!!

Hej hopp!

Jag och Jessica hade planerat att flyga upp till Kramfors för att besöka hennes syster, men icke!

Planeringen gick prima, hade pratat med Kramfors AFIS och till och med fått hjälp att komma in till fältet på lördag när det annars är stängt och låst… Vädret hade hotat med måttlig turbulens efter Sundsvall (SFC till 3000ft), men det verkade klarna upp och LLFen ändrades några timmar innan tilltänkt avfärd. Allt såg super ut!

Vi åkte buss ut till fältet och väntade in KML som vart ute på skolflyg för att höra att ALT (alternatorn – batteriladdaren) lagt av. Ingen fara, brukar bara vara att starta om den, och ev. sänka varvtalet med 100-150rpm…

Vi toppade tankarna (fyllde på 105 liter) och lastade in packningen… Aktiverade färdplanen ca. 10 minuter försenade och hade kommit upp i höjd med Sala när ALT slog ifrån. ”Ingen fara, bara att starta om”, klick-klick. Ett par minuter senare slår den ifrån igen… sedan höll den kring en minut… sedan höll den inte mer än ett par sekunder mellan omstarterna, även på 1500 rpm (march-varv är generellt 2200-2300). Vi provade även att slå av all ström, efter att förvarnat Sweden om att vi skulle tappa radio och transponder en kort stund), förgäves.

Ropade upp Sweden och bad att få vända åter till Johannisberg, vilket belv min första divert. Tidigare har jag bara avbrutit färdplaner… någon gång ska väll vara den första…

Lite besviken blir man väll, men hellre besviken än strandsatt för att startmotorn inte orkar… Blev gym och bio istället (The Three Musketeers – grymt bra!), inte helt fy skam… Får försöka åka upp någon annan helg istället. Då slipper vi kanske +30 minuter motvind :P

45 minuter flygtur blev det i alla fall.

Hej så länge!

Comments are closed.