PPL-A Flygcertifikat

Att skaffa flygcertifikat

Flower

Flygtur med min bror

Skulle på bio med Jessica idag och ringde min bror för att kolla om han ville hänga på, nja, men det blev en flygtur i alla fall, och ingen bio, =/.

Jag och ”Tomten” tog bussen till fältet, tankade Katanan och knuffade tillbaka den till hangaren för att stoppa i motorvärmaren. Sedan gled vi in i klubbstugan och käkade lunch.

När motorn var varm drog vi ut kärran och drog runt propellern för att kolla oljan, som inte såg tillräckligt ut. Ska man kolla oljan på ”riktigt” får man starta motorn och köra den 1 minut, och sedan kolla olja, det var dags att fylla på… I med en halv flaska (vet inte hur mycket man ska fylla på…) och sedan var det bara att starta.

Bredvid fältet ligger det ett kraftvärmeverk som på vintern ger en väldigt bra bild av hur vinden ligger och idag såg det ut att vara lite mer turbulens. Mycket riktigt, mellan 400 och 1000 fot var det lite skumpigt, men över det så var det lugnt. Vi stack vidare väster ut mot det vanliga övningsområdet över Mälaren för att visa hur Katanan ter sig. När vi surrat runt på dryga 6000 fot gick vi ner för en vända över Västerås och avslutade sedan med att korsa fältet ifrån City för att landa bana 05. Det blåste en del när vi steg ner till 1500 fot över Västerås, det måste ha varit över 30-40 knop för ut mot Mälaren gick det väldigt fort. När vi passerade 400 ft på final fick vi ett genomsjunk och farten droppade med kring 10 knop, måste varit någon form av inversion. Tur att Katanan är snabb på att få upp farten igen, och eftersom det var lite turbulent hade vi redan lite extra fart på finalen. Katanans finalfart är egentligen 60 kt, men det var rätt skönt att ligga i 70-75 när vi passerade skiktet, eftersom vi då var nere på 55-60.

Tornet verkade ha rätt lite att göra för när vi var på väg mot City frågade vi efter 2500 fot men vi fick 2000. Snabbt där efter följde tornet upp frågan med om vi verkligen ville ha 2500 men jag svarade att det mest var av bullersynpunkt vi ville ha lite höjd. Då svarade han i stil med ”Äh, Katanan låter ju ingenting” varpå jag svarade i stil med ”Nej det är sant, det är en söt lite maskin”. Till svar kom ”Fast DA40 är ju så klart bättre”… och vart kom standardfraseologin in? Äh, kul att han har koll på vilka maskiner vi har och skönt att det inte alltid måste vara knäckebrödstorrt i radion…

Det var i alla fall väldigt kul att få ha flugit med min bror, till och med tvilling, som höll på med ett PPL(H) (Helikopter…) cert förut. Det får vi göra om fler gånger, men då blir det nog Pa28, eller om jag hinner bli klar med den, Pa18 (Super Cub).

Dagens flygtur landade på 1,2 timmar block och det ger mig 91,1 timmar i min bok :) Varav 13,9 är Katanan.

Nu ska jag kolla vilka bilder jag ska lägga upp…

Hej så länge!

ps. Jag har nu insätt att jag sitter och putar med munnen när jag taxar, ev. när jag flyger också… illa :P

5 Responses to “Flygtur med min bror”

  1. januari 7th, 2010 at 19:34

    Tomten says:

    Bra där att du tog massa bilder med flygplans porr ist för focus på terrängen.. well thats my brother i guess.. ;)

  2. januari 16th, 2010 at 05:39

    Chrille says:

    ”I med en halv flaska (vet inte hur mycket man ska fylla på…)” Hmmm…. efter över 30 års flygande och ungefär 6 000 timmar i ”småflygplan” ska jag ge dig ett enkelt tips. Precis samma sak som jag fick lära mig i begynnelsen och ännu inte stött på eller hört talas om ett enda undantag från. Regeln är enkel, om du öppnar en qt olja, dvs en flaska, häller du alltid i HELA flaskan!! Ännu viktigare, du häller ALDRIG i olja från en redan öppnad flaska som ”bara står där” bland de oöppnade!!! Att bara vara 99% säker på att det är ren olja som överensstämmer med etiketten är inte tillräkligt. Du måste vara 100% säker och det kan du bara vara med en flaska du själv öppnar. Om du tror att en hel flaska är för mycket betyder det helt enkelt att det inte behövs fyllas på någon olja alls!

    Flyg försiktigt, lågt och sakta! :-) Kom ihåg att nödträning är inte något du måste göra för att det kan hända, utan något du gör för att det kommer att hända, förr eller senare!

  3. januari 16th, 2010 at 13:20

    Sven says:

    Chrille, Jag pratade med mekanikern, en halv flaska var lagom, fyller du på hela kommer halva flaskan rinna ut på marken när du startar motorn. Flaskan ligger även i skuffen på maskinen så den faller inte riktigt under ”bara står där”, men det var en bra poäng du hade :) Men just i Katanans fall skulle det bara i en halv flaska ;)

  4. januari 25th, 2010 at 11:34

    Tommy says:

    Härliga bilder! Underbart ljus!

    Chrille’s tips stämmer bra på hur vi hanterar det.
    Men det är ju på en flygklubb där många hanterar sakerna….

  5. januari 25th, 2010 at 12:49

    Sven says:

    Jo, det var min brors systemkamera, lite bättre färgåtergivning än min lilla Canon IXUS…

    Men det beror ju på flygplanstyp också hur man ska hantera det, och det här är den burk som ligger i bagageutrymmet, och vi är typ 3-4 personer som flyger den, eller egentligen är det bara jag och en till, med enstaka undantag