PPL-A Flygcertifikat

Att skaffa flygcertifikat

Flower

Statistik

Det är ganska kul att se vad dom få själar som hittat sig hit genom typ google eller andra sökmotorer…

Exempel på frågor som lätt folk hit är

  • flygprov PPL(H)
  • vingens framsida
  • 1000 frågor ppl
  • ppl två motorer
  • radiostyrd helikopter (google images)
  • flygdag västerås (google images)
  • glidtal a320
  • Vad kostar skolning för PPL
  • driftfärdplan vfr

Kanske skulle ta och skriva om något så jag kan ta emot trafiken med gott samvete? Skulle själv behöva sätta mig in i och prova att göra en färdplan för vfr, kanske skulle ta och göra det i helgen om tiden tillåter…

En Airbus A320 har antagligen ett glidtal kring 20:1, fel, se nedan (31:1)

PPL(H) håller min bror på med (tvilling till och med) men jag pysslar bara med helikoptrar på radiostyrd nivå… =/

Undrar vad folk undrar om vad gäller 1000 frågor? Om någon hittar sig hit så får ni gärna lägga in en kommentar så försöker jag svara :P

Edit: Enligt en post om A320 som fick landa i Hudsonfloden så säger författaren följande

An A320 with both engines flamed out is going down fast. My 320 pilot manual says to expect a descent rate of at least 1600 feet per minute and a gliding distance of 2.5 miles per 1,000 feet of altitude. This is best case scenario! In a real event, things rarely go that well.

2,5 miles (13200 fot) fram, 1000 fot ner ger mig ca 13:1, vilket känns mer realistiskt än dom 20:1 som jag kom över förut. Dock kan jag inte på något sätt garantera att detta stämmer ;)

4 Responses to “Statistik”

  1. februari 2nd, 2009 at 14:42

    Per says:

    Hittade hit på sökningen ”1000 frågor ppl” pga att jag, föga förvånande, sitter med den minst sagt röriga boken och vill se hur andra angripit den.

    Själv skriver jag in svaren i excel för att snabbt kunna sortera ut de jag kan och de jag behöver plugga mer på.

    Mha Conditional formatting grönmarkeras de rätta svaren och målet är att en dag ha 1000 grönmarkerade rader i arket…

  2. februari 2nd, 2009 at 15:59

    Sven says:

    Aha, tackar som lämnar en kommentar ;)

    Då kan jag berätta att jag kör med ett kolegieblock och pennor. Börjar med att lista alla frågor som rör ämnet som en lista med frågans nummer, när hela listan är nerskriven börjar jag svara på frågorna och när jag är klar rättar jag.

    Sista ämnet jag körde, Meteorologin, gjorde jag bara 5-10 frågor ifrån varje underkapitel och rättade dessa, sedan tog jag 5-10 till ifrån varje underkapitel och gjorde om det hela… För att på så sätt hinna läsa in delar som verkade oklara ifrån första försöket…

    Kan ju inte direkt påstå att 1000 frågor är en bra bok, jag rekomenderar att du kolla på Oxfords datormaterial, deras frågor är lite roligare att lösa :D

  3. februari 9th, 2009 at 17:56

    adam says:

    Hittade hit via en SvD artikel du lankat. Kul blogg! Flyger sjalv pa Johannesberg ibland aven om det numera tyvarr blir alltfor sallan.

    Lycka till med certet!

    (Btw, ar det fortfarande Stefan som ar instruktor i vfk? Isf far du halsa)

  4. februari 10th, 2009 at 10:32

    Sven says:

    Ohh, en kommentar, :D

    Jag flyger med en av alla Stefan, Stefan J :) Tackar tackar, håller fortfarande på med teorin dock, men hoppas på lite flyg i helgen om vädret tillåter,,, och så är det kanske Sylvesterloppet på lördag, om molnbasen och sikten tillåter ;)