Radio kring Johannisberg
Har fått en fusklapp på radion kring Johannisberg av min instruktör. Igentligen är det ju inte så svårt, men är man väl sitter där och är lite smånervös är det inte jättelätt heller, så jag tänkte trycka ihop pratet med kartan. Börjar bli dags snart för att få göra hela trafikvar sa läraren sist vi pratades vid också, kanske skulle försöka utföra en ”torrflygning” framför datorn med text någon gång.
I dialogerna så är det SE-KML (Sigurd-Erik-Kalle-Martin-Ludvig) som har lämnat in en färdplan för att flyga väst på 2000 fot.
På vägen tillbaka kommer SE-KMI att ligga i varvet för studs och gå.
Start från Johannisberg
Före taxning (1) – Johannisbergs radio
Johannisbergs radio, SE-KML, På plattan, taxar ut till väntplats
Vid väntplatsen (2) – Västeråstornet
Västerås tornet, SE-KML
SE-KML, Västerås tornet
SE-KML, På Johannisberg, redo enligt lokal färdplan1
S-ML, klart att lämna västerut 2000 fot eller lägre, QNH 1007, transponder 0523
Klart att lämna västerut 2000 fot eller lägre, QNH 1007, Transponder 0523, S-ML
S-ML, Kontakta Johannisbergs radio, återkom tvärs Dingtuna
Kontaktar Johannisbergs radio, återkommer tvärs Dingtuna, S-ML
Vid väntplatsen (2) – Johannisbergs radio
Johannisbergs radio, SE-KML, Ställer upp bana 23, Avser lämna västerut 2000 fot
Efter uppställning (lineup), bana 23 (3) – Johannisbergs radio
Johannisbergs radio, SE-KML, Startar bana 23
Strax Dingtuna – Johannisbergs radio
Johannisbergs radio, SE-KML, Lämnar för Västerås tornet
Tvärs Dingtuna – Västerås tornet
Västerås tornet, SE-KML, Tvärs Dingtuna, 2000 fot
S-ML, Det är uppfattat, Ingen rapporterad trafik i området, Klart att lämna kanalen
Uppfattat, S-ML
Påväg in mot Johannisberg
Före Dingtuna, 1500 fot – Västerås tornet
Västerås tornet, SE-KML
SE-KML, Västerås tornet
SE-KML, Närmar mig Dingtuna, 1500 fot, Avser full stop landning på Johannisberg
S-ML, Klar in mot Johannisberg, 1500 fot eller lägre, QNH 1008
Klart in mot Johannisberg, 1500 fot eller lägre, QNH 1008, S-ML
S-ML, Det finns en PA28 i trafikvaret på Johannisberg, Kontakta Johannisbergs radio, Återkom på marken
Uppfattat, Kontaktar Johannisbergs radio, Återkommer på marken, S-ML
Direkt efter – Johannisbergs radio
Johannisbergs radio, SE-KML, Dingtuna 1500 fot, Avser landa på Johannisberg, Bana och trafik efterfrågas
Johannisbergs radio, SE-KMI, Ligger på medvinden bana 23, Avser studs och gå
Johannisbergs radio, SE-KML, Avser att ansluta medivinden bana 23
I varvet, på medvinden – Johannisbergs radio
Johannisbergs radio, SE-KML, Medvinden bana 23
Johannisbergs radio, SE-KMI, Bas bana 23
I varvet, svänger till bas – Johannisbergs radio
Johannisbergs radio, SE-KML, Bas bana 23
Har landat och lämnat banan (2) – Johannisbergs radio
Johannisbergs radio, SE-KML Har lämnat banan
Har landat och lämnat banan (2) – Västerås tornet
Västerås tornet, S-ML, Landat på Johannisberg
S-ML, Uppfattat, Avslutar din lokala färdplan 43
Uppfattat, S-ML
Har landat och lämnat banan (2) – Västerås tornet
Johannisbergs radio, SE-KML, Taxar in till plattan
Sammanfattning
Vet inte ifall detta hjälper någon, men det hjälper i alla fall mig att skriva ner det + att det är en massa innehåll till bloggen ;)
Fotnot 1, Skulle även kunna lämna in en färdplan över radio, för skolflyg skulle det låta
SE-KML, På Johannisberg, Skolflyg, 2 personer ombord, Avser lämna västerut, 2000 fot
This entry was posted on söndag, januari 25th, 2009 at 22:43 and is filed under Uncategorized. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. Both comments and pings are currently closed.
september 12th, 2010 at 00:24
Jack Sabri Shasho says:Hej .
hehe lång men bra radio kommunikation . man förstår exakt vart du ska o vad du ska göra.
Kanske jag får nytta av det hoppas jag . Har ”lite” eller mycket svårt med radio faktiskt.
Mvh: Jack
september 12th, 2010 at 11:00
Sven says:Äh, du ska se att det snart släpper, vi kan ”prata radio” någon kväll så ska du se att det klarnar, tipset är att tänka igenom vad du ska säga innan du trycker in sänd-knappen ;)