Första EK!!!
Blev lite trafikvarv idag, fyra studs och ett pådrag, femte varvet tyckte Sven (läraren heter också Sven) att vi skulle göra ett full-stop på. När vi lämnat banan sa han att han inte ville flyga med mig mer nu utan tyckte att det var dags att flyga lite själv, WUUT? Inte helt väntat ;) men okay =p, så Sven hoppade ut och gick bort till klubbstugan och jag rullade bort till väntplatsen och gjorde en magnetkoll och tog några lugnande andetag.
”Barkarby, Sigurd Erik Ivar Ludvig Gustav, Ställer upp bana 24”, och så rullades det ut…
Några djupa andetag, ”Barkarby, Sigurd Erik Ivar Ludvig Gustav, Startar bana 24”, kommer inte ihåg om jag sa för studs och gå, men antagligen inte ;)
Kändes lite mysko att sitta själv när man drog på, men ~70 kg mindre besättning och lite mindre soppa kändes bra när planet började accelerera… och det kändes lite i stigningen också ;)
Första varvet gick rätt bra tycker jag och landningen tyckte jag var en av de bättre, hitintills, men det var nog för att det var min första egna ;)
Var två var det någon som störde på radion på, men det löste sig ändå… Skulle berätta vart jag var i varvet för en kärra men råkade börja säga korsvinden men kom på mig halvvägs men det blev nog lite luddigt, men det löste sig…
Sven tyckte att inflygningen var min bästa och jag var grymt nöjd med den, men landningen blev det en liten studs i, mem gjorde rätt denna gång och tog i lite med spaken så andra gången hjulen tog i marken var det mjukt och fint och nosen var högt upp, out of harms way ;)
Tredje varvet vart okay, men jag blev nöjd med landningen,,, men nästa gång blir dom ännu bättre :)
Stannade en sekund när jag lämnat banan för att samla tankarna och sedan rulla bort för att parkera i gräset där Sven stog och pekade :) Och så var det en till man som följde med ut och gratulerade :) och så kände man sig jättekool :).
När maskinen var av så tittade Sven in med huvudet och tyckte att jag hade ett val att göra, fortsätta med nâsta pass eller gå in och skriva ett litet prov på lite radio… Nu är ju jag rätt hungrig på timmar men lyckades bestämma mig för att detta var nog tillräckligt att smälta för en dag, så det blev ett litet teoriprov istället…
Så har jag ett EK bevis och mina första 0,3 timmar som Pilot In Command =D. Nu blir det totalt 20 timmar i boken varav Barkarby räknar 18,9 till utbildningen :)
Nu kanske jag också ska nämna att vädret var snällt men disigt, och det var därför jag först trode vi skulle sluta efter våra fem varv… och Sven sa inget som tydde på något annat när vi låg på finalen… lurigt värre, men det var nog rätt taktiskt för nerverna :)
Det var allt för den här gången och så fick jag grönt ifrån jobbet att gå ännu tidigare än plannerat nu på onsdag, så det blir ett 16.30 pass då istället för 18.00 :)
Tack å hej :)
This entry was posted on måndag, april 13th, 2009 at 17:57 and is filed under PPL-A skolning. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. Both comments and pings are currently closed.
april 15th, 2009 at 05:03
Tommy says:GRATTIS!!
Måste vara sjukt najs med sitt första EK pass!
Kul att läsa om dina lektioner.
Jag ligger lååång bakom dig men skall försöka få mkt flygtimmar nu när vädret bättrar sig.
Fly safe!
/Tommy
april 15th, 2009 at 19:10
Sven says:Tack för det :D Var lite nervöst :P Men det var bara att låssas att läraren var där brevid å säga att man gjorde som om han verkligen var där :P
Föresten, skulle vara kul om du gjorde så man inte måste logga in för att lägga kommentarer på din blogg :D (för dom som inte vet: http://pilotdreams.se/jumpseat/)
april 16th, 2009 at 18:11
Bosse says:Grattis till EK. Första gången man flyger EK glömmer man aldrig. :-)
april 16th, 2009 at 19:22
Sven says:Tackar tackar :)