PPL-A Flygcertifikat

Att skaffa flygcertifikat

Flower

Tystnad

Jag ville mest säga att jag fortfarande lever, men att det tyvärr inte blivit av någon flygning sedan turen till Jönköping. Igår fick jag i alla fall tag på mina tre lärare, en av dom visste jag var på semester men hade förlagt när han skulle komma hem och de två andra skulle på semester imorgon… *blä*…

Sven kommer dock tillbaka kring den 25e, så jag hoppas att han ska ha tid att beta av lite timmar med mig, jag känner mig som en fisk på stranden :P

Det som kvarstår nu är lite instrument, ek nav och andra mindre övningar. Jag har 6 timmar kvar till 45 timmars gränsen, men jag har kring 12 timmar kvar om man tittar på kursplanen, men jag behöver kanske inte ta alla 5 timmar instrument utan kan plocka upp dessa när det är dags att ta mörkerbehörighet.

Passen jag har kvar är

  • Max flygvikt samt repetition (0.45)
  • Instrument, stigning, plane, sväng i planflykt (0.45)
  • Instrument, Sväng till angiven + stigning, plane (0.45)
  • Instrument, låg fart + rep, demo av grundinstr. (0.45)
  • Instrument, branta svängar + onormala lägen (0.45)
  • Instrument, rep, samt VOR/ADF flygning (0.45)
  • Instrument, visning ILS ev. flygning IMC (0.45)
  • EK nav med ev. utelandning (1.20)
  • EK repetition av alla övningar (1.00)
  • EK långnav med landning flera flygplats (2.30)
  • Utcheckning med skolchef inför uppflygning (1.00)
  • EK repetition av alla övningar (1.00)

Tar man tiderna exakt blir det 12 timmar och fem minuter, men drar man ner lite på instrumentövningarna kanske det kan gå lite snabbare… beror på hur bra dessa går. Sedan kanske man även kan slå ihop EK nav flygningarna, för jag har redan över sju timmar.

EK repetitionen går ut på att öva på allt man lärt sig själv men har organiserats enligt vissa punkter

  • Normal flygning – Starta och stig med korrekt fart, kurs och gå ut på rätt höjd. Fånga ett nav-språk, följ upp med VOR och ADF.
  • Branta svängar – Minst 360* sväng med 45* bank och svängskiften.
  • Flygning med låg fart – Intag 66 KIAS och träna fart-, kurs- och höjdhållning med 0* och 25* klaff. Svängar med 15* bankning.
  • Vingtippningar – Stora och långsamma samt små och snabba.
  • Nödlandningar – Från 2000-1000 ft med alla åtgärder. Avbryt senast 600 ft GND.
  • Bedömningslandningar – 1000 ft GND i utgångsläget. Variera parallellavstånden.
  • Start och landning – Motorlandning med bestämd sättpunkt.

Det var allt för denna gång… hörs

2 Responses to “Tystnad”

  1. juli 16th, 2009 at 10:50

    Tommy says:

    Usch, ja det är hemskt att gå på marken och vänta på flygtider… Min väntan är äntligen över.

    Måste vara härligt att ha kommit så långt som du när man kan se ett slut, och du kan summera vad som är kvar osv…

    Själv har jag ju bara precis fått bollen i rullning…
    Men kul är det! :-)

  2. juli 16th, 2009 at 12:31

    Sven says:

    Å andra sidan blir man lite frustrerad för det har verkligen stått still sista 2 månaderna =/,,, när det är prime time ^^