PPL-A Flygcertifikat

Att skaffa flygcertifikat

Flower

Flyglektion, svårt att landa

Ursh, idag var en jobbig dag. Det tog tre försök att göra en fullstop på Barkarby…

Dagen började bra, bra dag på jobbet, vädret på marken var fint och så blev jag hämtad i Akalla… Men efter det började problemen smyga sig fram. SE-KEO hade ganska lite tid kvar till sin 50-timmars tillsyn vilket resulterade i ett kort pass, inte det planerade dubblepasset… men det gjorde väll inget tänkt jag när jag skuttade ut till och hoppade in i maskinen.

Dagens stora problem skulle nu bli att få in ett par repetitions-moment på ganska kort tid, och se upp för lokala CB på 3500 fot. Eftersom TMAt börjar på 2000 ft där jag tänkte vara skulle detta inte bli ett problem så efter motorstart var rullade vi (jag och KEO) bort till väntplats bana 26 för motoruppkörning och ställde sedan upp.

Full throttle

Vid 45-50 Kt började vinden göra sig känd och efter roteringen var det rätt hoppigt, mot vad jag är van vid…

Motvinden var någorlunda markant idag då klaffen kunde fällas in före svängen mot tvärvinden, lika så kunde pumpen slås av strax där efter.

När övningsområdet började närma sig var det några mörka moln rätt nära inpå så jag fick åka en liten längre bit för att med säkerhet komma upp på mina tilltänkta 1800 ft. Lite oberedd på vädret så vart det i stort sätt bara flygning i låg fart som blev av. Det blåste så att jag tyckte det var lite obehagligt med branta svängar så det blev inte mer än 30 grader idag, och bara på det så kunde vinden ta tag i vingen och försöka ”hjälpa till”…

Efter en kortare stunds övning var det dags att vända åter till fältet, nu började ovädret närma sig ifrån Arlanda och det började skumpa igen. Efter en kortare vägg av regna påväg mot Barkarby så vart luften faktiskt lugnare, eller så vart nerverna hårdare… Nu hade jag svarta moln över mig och skyfall kring 5-10 distanser över höger vinge och molnbasen hade börjat krypa lägre så när skidbacken före Kyrkan började närma sig var det svårt att motivera säkert flygande på mer än 1000 fot, så det vart rätt tight… hade säkert gått att ligga högre men det var betydligt mer verksamhet i luften närmre molnen…

Jag lyckades sikta in mig mot fel vatten så jag kom lite långt söder om Kyrkan, men jag är rätt säker på att jag lyckades hålla mig utanför Brommas luft, så idag vart navigeringen inte tipptopp. Missen hade till stor del orsakats av vädret jag försökte undvika som i rask takt var påväg mot ESKB…

Masten 1000 fot. Svänger av mot fältet och påbörjar så småningom min checklista för landning men ack, när jag svänger in på medvinden så är det alldelest förlite flygväg kvar för att få ner kärran så ganska direkt efter svängen mot bas beslutar jag och KEO (maskinen =P) att det nog vore bäst att gå om, så full gas och ett försiktigt klaffintag senare är luften åter ”fett jobbig” och känslan av att vara liten och utsatt började sakta krypa fram… Redan på väg in mot Kyrkan och Masten fanns det en svag känsla av att vara liten, men ungefär här började den växa… När det känns lite tuft så är det lätt att börja hitta andra saker som känns fel, jag har aldrig haft ett så trögt och segt höjdroder…

Andra försöket, Det börjar bättre men när det är dags att svänga bas så … borde jag ha börjat svänga för ett tag sedan. Eftersom jag var ensam i varvet och världen inte kändes tipp topp blev det en 270 grades sväng åt motsatt håll ifrån medvind mot bas, för att inte glida ut över motorvägen… fortfarande för högt och för snabbt och luften var knapptast lugnare… Lite längre ner för att känna på luften, och aldelest för långt åt vänster… ”Barkarby, SE-KEO, drar på och går runt”… Efter en kort stund roppar Sven upp och frågar om det är svårt att komma ner, väldigt skönt att ha någon som pratar med en… Om inte det här varvet går bättre så blir det en vända till Masten för att lugna ner mig lite,,,,

Tredje försöket, Med frasen ”Att ligga före planet” i åtanken och lite nya krafter påbörjades svängen mot bas i god tid, med rätt fart och med lagom mycke sjunk. Tyvärr blev det igen en päronsväng mot banan och jag var fortfarande lite högt, men tomgång och mina 2 steg klaff (sidvind…) lyckades jag sätta ner kärran något långt in på banan, men ÄNTLIGEN lite mark under hjulen, fick dock lov att bromsa för att få stopp på maskinen idag. Lämnade banan och fick order om att köra upp den till hangaren via gräset.

När jag höll på att stänga av saker tittade Sven in, tror att han lite försiktigt ville kolla att allt var bra… när han hoppat ur så fick det bli en tyst minut för att samla lite nya krafter… jag var lite skärrad…

Känslan? Att inte komma ner… Fanns ju alltid backup-alternativet att dra bort till Bromma,,, men tredje försöket kändes bra så det fick fortlöpa… vilket var ett bra beslut… (Och sättningen vart rätt bra, även fast inflygningen nog blev lite mer som en trappa, men det kändes som att det fick bli så idag…)… men känslan var ända att vara rätt liten,,, men jag ska ju kunna det här,,, men att sitta där själv var något ovant… nästa gång är jag förberedd… Men men… en lång dag jag hoppas smälta i lugn och ro i natt…

Nog ”moment”… när jag fått sitta ett tag och vila så är jag faktiskt rätt nöjd med dagen, och flygningen,,, kunde gått bättre, men kunde gått sämre också… och jag var inte den ända som landade långt in på banan… :P Men det var lite speciellt att sitta där uppe…

Imorgon skulle vi haft ett långt pass men kärran är bokad efter oss så det blir ett kortare pass till Bromma, men jag får ju flyga, så jag är nöjd :)

Sven är ledig nästa vecka =/ men han kommer tillbaka och vill flyga igen den 31a, så det ser jag fram emot…

Nu är det läggdags, hörs förhoppningsvis imorgon

Start på Barkarby, filmat över höger vinge:

8 Responses to “Flyglektion, svårt att landa”

  1. augusti 19th, 2009 at 18:18

    Olle says:

    Det lät lite jobbigt, minst sagt!
    Du var väl inte ute i det här vädret?
    ESSB 181350Z 27018G28KT 9999 -SHRA SCT038CB 18/11 Q1005

  2. augusti 20th, 2009 at 06:55

    Sven says:

    Jo, fast när jag skulle landa sa ATIS 11 knop, men minns inte riktigt vartifrån vinden kom, men enligt Sven var det rak sida, jag hade för mig att det var sida/motvind,,, men ursh,, otäckt var det… :P

  3. augusti 20th, 2009 at 08:05

    Tommy says:

    Nyttigt att läsa och även nyttigt för dig som var med om det.

    Man är inte stor i våra små plan om vädret blir sämre…

  4. augusti 20th, 2009 at 08:59

    Sven says:

    Nej, men i efterhand är jag väldigt glad att jag flög då,,, även fast jag kanske inte var så glad när jag satt där :P… onsdagens sköna flygning var rätt bra för humöret :P

  5. augusti 25th, 2009 at 19:45

    Mathias says:

    Hej Sven.

    Vill ge dig ett tips om hur du skall göra för att klara dig bättre i dina landningar.
    Du verkar ha problem med bedöming av avstånd och höjd och förhållande mot banan. 1000meter asfalt är nästan tre ggr mer än vad en PA28A Cadet behöver. Enligt filmerna håller du rätt hög gas i bas,final du måste våga dra ner den på tomgång för att då kunna få ner den på banan tipset är att du bara använder gasen för att stötta farten och använd inte attidyden för att ändra farten ( dock i nödfall måste nosen sänkas då du närmar dig stall fart) och när det blåser som det gör så är det ännu viktigare att du kör 70% sidroder och 30% skevroder då du minimerar risken att stalla en vinge och gå in i en spin. Det väldigt viktigt att du flyger by the numbers som man säger att du vid tryckeriet har 500ft indicated och prickar 80(då vinden är kyttig). Har själv flygit med brejding och han lärde mig fly by the numbers det är de bästa!

  6. augusti 26th, 2009 at 06:56

    Sven says:

    Ohh men tackar :) Mitt problem brukar vara lite hög fart och lite låg höjd, när det är bra väder :P… Ska försökta ta till mig det du sagt… men är det är blåsigt känns det inte alls lika lätt att dra av till tomgång som när det är lugnt och fint. Det där med 70% sidroder och 30% skevroder förstår jag inte riktigt, ska kolla med Sven ;)

  7. augusti 26th, 2009 at 12:54

    Mathias Hellman says:

    Alltså när du flyger skall du ju använda mer sidorder än skevroder. (alltså inte i sängar etc men när du skall hålla planet i planflykt eller plané.) Flygplanen älskar jue att flyga planflykt. du skall ju ex inte använda mkt skev roder i landning bara om du får störningar i den leden.ex, Du kan flyga utan skevroder men inte utan sidorder.

  8. augusti 26th, 2009 at 12:56

    Mathias Hellman says:

    Ja men alltså 70% användning av sidorder och 30% skevroder:)