Fisflyg över Surahammar
Idag fick jag till en fantastiskt lugnt och härlig fisflygning ifrån Johannisberg, över City, Väst mot Surahammar och tillbaka mot staden över Mälaren för en inflygning på Hässlö med pådrag för att sedan avsluta med att landa på Johannisberg. Ca 55 minuter av underbar njutning, som nästan inte vart av…
Fältet hade inte plogats sedan förra onsdagen och det hade fallit snö både igår och i natt. Det låg en blandning av hård och mjuk snö både på taxi-vägen och på banan, ca 5 cm.
Vi börjde med att rulla ut till banan för att kolla ”snöläget”, kring 5 cm, men det kändes som att det nog skulle gå bra ändå. När planet var tankat och klart bar det av mot väntplatsen, och halt var det… Halt och ”tungt”, var lika trögt som att taxa på vått gräs, och lite till, fast framförallt halt, men underbart!!!
Efter motoruppkörningen var det ju då dags att ställa upp, och det höll på att inte bli av. Precis när vi var på väg att rulla ifrån taxibanan och upp på banan tog det tvärstopp, ”helvets”. Vi hade kört in i lite tockare snö och satt fast, och vi höll inte på att komma loss. Vi hade provat med fullgas ett par gånger och var på väg att ge upp, (stänga av allt och försöka knuffa loss oss), men tredje gången gillt, med fullgas i ett par sekunder så hoppade vi mjukt loss och kunde fortsätta upp på banan.
För att ”känna på banan” blev det en kortare high-speed-taxi vilket kändes bra, så vi vände runt och ställde upp. På banan var det halare för med bromsen i botten började vi glida vid full gas, ”brake-release” så rullade vi iväg. Första accelerationen gick bra, 40 kt kom rätt snabbt, 50 tog lite längre tid, 55 tog längre än vanligt, men kom lagom innan den tilltänkta avdragspunkten, och iväg gled vi. Eftersom snön var som den var hade vi startat med två steg klaff.
Flygturen i sig var inte så spännande, men behaglig. Jag visade hur det känns om man går ifrån att stiga direkt till att dyka, och sedan gör en något belastad upptagning, men det var inte uppskattat ifrån baksätet så det fick vara allt, gjorde ett försök till en brant sväng men det uppskattades inte heller så det fick också vara.
Turen gick rakt ifrån Johannisberg till att glida lite över Västerås för att sedan dra iväg mot Surahammar. Efter Surahammar gick vi mot Köping för att sedan svänga av mot Mälaren för att komma in via Kvicksundsbron. Här fick vi klart via Vikhus mot vänster bas bana 01. Vid Vikhus fick vi klart som nummer ett för inflygning för pådrag. Vid drygt hundra fot drog vi på för att åka hem till Johannisberg.
Först på finalen började det bli spännande, eftersom banan var snötäkt var hela Johannisberg en stor vit fläck, ”vart fan går banan?”… Det här hade jag redan tänkt på när vi stack iväg, man kanske skulle tänkt banljusen för att göra banan tydligare, men risken skulle då ha varit att vi glömt stänga av dessa… Planen blev istället att man nog skulle kunna se ljusen ifrån luften ändå, vilket visade sig vara svårt. Med handen på gasen och siktiet riktat på den punkt jag var rätt säker på skulle vara början på banan fick höjden sakta sjunka. Jag hade precis tänkt ”om jag inte ser ljusen om 3 sekunder blir det pådrag”, och då kom dom i sikte, och det var en rätt bra gissning ifrån början, bara någon enstaka grad åt vänster så var banan perfekt i för våran glidbana. Jag vill minnas att landningen vart rätt bra, sedan kändes det att det var halt, tur att man har ett sidroder att styra med… en helt lyckad landning med andra ord…
Ojj vad dramatiskt det kändes, hade lite tid över och skrev vad som kom upp i skallen…. Var egentligen inget exceptionellt med dagens rundtur, men så här i efterhand har jag den där belåtna, mätta, varma känslan av att det här nog faktiskt var en av de trevligare flygturerna jag haft på länge… Kanske kan det vara så att det var ett tag sedna jag bara gled ut för att ta det lugnt och ha rolig, eller så är det för att jag har semester, vem vet? Väldigt bra känns det just nu i alla fall :D
Jag återkommer när jag flygit mer Katana, vilket jag hoppas ska bli av i mellandagarna…
Tills dess
Hej så länge! och god jul :D
This entry was posted on onsdag, december 23rd, 2009 at 18:08 and is filed under Uncategorized. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. Both comments and pings are currently closed.
Comments are closed.